Przejdź do treści

**********************************************************************

OFERTA EDUKACYJNA 

2023/24:

Serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty edukacyjnej Muzeum Niepodległości w Myślenicach. Oferujemy szeroką ofertę zajęć dostosowanych tematyką i metodyką nauczania do wieku i zainteresowań uczestników.

Prowadzimy interaktywne zajęcia mające na celu wieloaspektowe angażowanie naszych gości do wspólnego odkrywania historii, łączące w sobie: elementy wykładu, burzy mózgów, debaty i dyskusji; obfitują w zagadki, gry muzealne, działania twórcze i teatralne.

Obok lekcji muzealnych skupionych wokół określonego tematu, oferujemy także oprowadzanie z przewodnikiem dostosowane do wieku naszych zwiedzających. Opowiadamy o historii lokalnej, mając na uwadze, iż dzieje się ona w cieniu zmiennego biegu dziejów światowych.

Nasza oferta może stanowić doskonałe uzupełnienie szkolnego programu nauczania

Wszystkie lekcje, warsztaty i zwiedzanie są bezpłatne.

SZCZEGÓŁOWY OPIS LEKCJI ORAZ REGULAMIN ZNAJDUJE SIĘ PONIŻEJ.

OFERTA SEZONOWA (dla różnych grup wiekowych)

  1. MYŚLENICE PODCZAS II WOJNY ŚWIATOWEJ.  >Oferta adresowana do uczniów szkoły podstawowej oraz ponadpodstawowych. 
  2. MAJOWE ŚWIĘTA. FLAGA I KONSTYTUCJA.  >Oferta adresowana do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych. ZAJĘCIA POŁĄCZONE Z WARSZTATAMI!
  3. O POWSTANIU STYCZNIOWYM  >Oferta adresowana do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych (I-VIII) oraz ponadpodstawowych. ZAJĘCIA POŁĄCZONE Z WARSZTATAMI! SZCZEGÓŁOWY OPIS PONIŻEJ
  4. WARSZTATY GENEALOGICZNE > Oferta adresowana do uczniów szkół podstawowych (klasy VI-VIII). SZCZEGÓŁOWY OPIS PONIŻEJ
  5. STRACHY W DWORZE, WIDMA W CHACIE — UPIORNY SPACER ZE STRZYGONIEM PO MROCZNYCH ZAKAMARKACH MUZEUM > Oferta adresowana do uczniów klas 5–6 UWAGA: Zapisy na lekcję tylko po konsultacji z osobą prowadzącą zajęcia!
  6. SKĄD SIĘ WZIĘŁY MYŚLENICE? Zajęcia warsztatowe prowadzone na wielkiej makiecie średniowiecznych Myślenic. >Oferta adresowana do przedszkolaków , uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. 
  7. ZWIDZANIE MYŚLENIC Z PRZEWODNIKIEM. Uzależnione od pogody! Dwie trasy: szlakiem zabytków oraz śladem żydowskiej diaspory. >Oferta skierowana jest do grup zorganizowanych: dla dzieci i dorosłych.
  8. W KARNAWALE SAME BALE – MYŚLENICKIE TRADYCJE KARNAWAŁOWE. [prowadzone cały styczeń i luty 2025 r.]. Zajęcia połączone z warsztatami tworzenia masek. > Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych (I-VI) i przedszkoli.
  9. ZWYCZAJE WIELKANOCNE ZIEMI MYŚLENICKIEJ [prowadzone cały marzec 2024 r.] Zajęcia połączone z warsztatami wykonywania mini palm wielkanocnych. > Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych (I-VI) i przedszkoli. Możliwość przeprowadzenia lekcji dla starszych dzieci i pozostałych zwiedzających. 
  10. CO? GDZIE? KIEDY? ZBUDOWANO W MYŚLENICACH. Lekcja o zabytkach Myślenic. Zajęcia połączone z zabawą edukacyjną. > Oferta skierowana do uczniów szkół podstawowych.
  11. MAJOWE ŚWIĘTA. FLAGA I KONSTYTUCJA. [prowadzone cały kwiecień 2024 r.] Zajęcia połączone z warsztatami wykonywania ozdób patriotycznych > Oferta skierowana do przedszkoli i  uczniów szkół podstawowych. 
 
POZOSTAŁE TEMATY ZAJĘĆ MUZEALNYCH – PONIŻEJ:

REGULAMIN:

  1. Wszystkie zajęcia i zwiedzania z przewodnikiem odbywają się bezpłatnie, wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej.

  2. Lekcje i zwiedzania odbywają się od wtorku do piątku w godzinach 8.00 — 16.30.

  3. Rezerwacja lekcji i zwiedzania powinna odbyć się z minimum dziesięciodniowym wyprzedzeniem.

  4. W czasie telefonicznego zamawiania lekcji lub zwiedzania należy podać: datę, temat, wiek uczestników (klasę), liczbę uczestników wraz z opiekunami, numer telefonu kontaktowego do osoby odpowiedzialnej za grupę uczestników zajęć/oprowadzania.

  5. Maksymalna liczba osób w jednej grupie to 30 osób — zwykle jeden oddział klasowy. Należy pamiętać, by nie łączyć klas z różnych poziomów.

  6. W przypadku rezygnacji z lekcji lub umówionego oprowadzania, należy powiadomić o tym muzeum w możliwie najszybszym terminie.

  7. W czasie przebiegu lekcji i zwiedzania z przewodnikiem zdjęcia mogą być wykonywane tylko przez osoby upoważnione do tego (zwykle opiekunów grup).

  8. Oferta sezonowa zajęć realizowana jest tylko w ściśle określonym przedziale czasowym.

  9. Standardowa długość lekcji muzealnej to (w zależności od formy jej prowadzenia) od 45 minut do 60 minut. Długość lekcji połączonej z warsztatem (informacje o ewentualnych warsztatach zawarte są w opisach lekcji) — 1 godzina 30 minut.

  10. Zwiedzanie z przewodnikiem trzech poziomów muzeum — około 1 godzina 20 minut.

  11. Istnieje możliwość zwiedzania tylko wybranego fragmentu ekspozycji po wcześniejszym wyborze (w zależności od preferowanej tematyki) — zwykle około 1 godzina na jeden z wybranych poziomów muzeum.

  12. Nie ponosimy odpowiedzialności za skutki oferowanych przez nas historycznych podróży w czasie, ale gwarantujemy doskonałą zabawę.

                 POZOSTAŁE ZAJĘCIA  MUZEALNE 2023/24 :

TEMATY LEKCJI HISTORYCZNYCH DLA

SZKÓŁ PODSTAWOWYCH I ŚREDNICH:

  • Legiony Polskie i myśleniczanie na drodze do niepodległości.

  • Rajmund Bergel – życie i twórczość.

  • I wojna światowa na ziemi myślenickiej.

  • Myśleniczanie w wojnie polsko – bolszewickiej.

  • Zamek w Myślenicach i jego tajemnice.

  • Herby szlacheckie – do czego służyły?

  • Szlachecki dwór i jego rola w XIX-wiecznej Polsce.

  • Tajemnice w cechowej skrzyni skryte.

  • Powstańcy styczniowi ziemi myślenickiej.

  • Literackie oblicza Myślenic: od M. Reja do E. Bieli.

  • Zabytki i patroni Myślenic.

  • Ewolucja broni białej w Wojsku Polskim (X-XX w.)

  • Ewolucja broni palnej w Wojsku Polskim (XV-XX w.)

  • Andrzej Średniawski – patron Myślenic.

  • II wojna światowa na ziemi myślenickiej.

    DLA PRZEDSZKOLAKÓW

    I UCZNIÓW WCZESNOSZKOLNYCH:

  • Polak mały. O polskiej symbolice narodowej.

  • Powstańcy styczniowi ziemi myślenickiej.

  • Piast, myszy i chrzest. Opowieść o początkach Polski.

  • Dwór i jego otoczenie.

  • Sztuka dla malucha.

  • Skąd się wzięły Myślenice?

  • Zabytki i ulice Myślenic – praca z „mapą”.

  • Legendy i bajki ziemi myślenickiej.


  •       ZAJĘCIA ETNOGRAFICZNE:
  • Dawna wieś, czyli Krakowiacy i Górale ziemi myślenickiej.

  • Ginące zawody – kołodziej, kowal, szewc i inni mistrzowie.

    OFERTA SEZONOWA

  • Zajęcia tworzenia kokardy narodowej (listopad).

  • Cicho wszędzie, głucho wszędzie…”- duchy i zjawy w tradycji lokalnej (październik-listopad).

  • Miejsca pamięci – lekcja plenerowa (listopad).

  • Myślenice podczas II wojny światowej.

  • Dzień z życia miasta podczas II wojny – gra terenowa.

  • Jakie tajemnice kryją Myślenice – gra terenowa.

  • Zwyczaje bożonarodzeniowe małopolskich wsi.

 

OFERTA SEZONOWA:

ZBRODNIA KATYŃSKA. OFIARY MYSLENICKIEJ ZIEMI.– (od 18 kwietnia 2023 r.) – oferta adresowana do uczniów szkół podstawowych (klas 6–8) i szkół ponadpodstawowych

Wiosną 1940 roku sowiecka policja polityczna NKWD na polecenie Józefa Stalina zamordowała około 22 tysięcy polskich obywateli. Wśród nich znajdowali się więźniowie polityczni oraz jeńcy wojenni – oficerowie Wojska Polskiego, żołnierze Korpusu Ochrony Pogranicza, Straży Granicznej oraz funkcjonariusze Policji Państwowej. Od nazwy Katyń – jednego z miejsc kaźni Polaków na terenie Związku Sowieckiego – mord ten zaczęto określać mianem zbrodni katyńskiej. Na liście tysięcy osób zgładzonych  przez Sowietów w kwietniu i maju 1940 roku znalazło się 39 osób związanych z Myślenicami i ziemią myślenickiej. Ich sylwetki oraz okoliczności zbrodni katyńskiej zostaną zaprezentowane na lekcji muzealnej zorganizowanej przez myślenickie muzeum.

 O POWSTANIU STYCZNIOWYM — (od 27 stycznia 2023 r.) — oferta adresowana do uczniów szkół podstawowych (I-VIII) oraz ponadpodstawowych.

DLA NAJMŁODSZYCH: Opowieści o powstaniu styczniowym – historie zapisane we wspomnieniach i rzeczach — lekcja muzealna połączona z warsztatami tworzenia biżuterii patriotycznej

Kto i z kim się pokłócił — czego skutkiem był bunt Polaków? Co dla Ciebie oznacza  słowo powstanie i dlaczego musieliśmy walczyć o wolność? Jak robiły to dzieci, a jak dorośli; jak mieszkańcy Myślenic, a jak obywatele innych części podzielonego kraju? W czasie naszej muzealnej podróży w drugą połowę XIX wieku poznamy odpowiedzi na wszystkie te pytania. Dzieci będą mogły opowiedzieć się po stronie wybranego przez siebie stronnictwa białych lub czerwonych, by w grze (z elementami debaty historycznej) zastanowić się nad wariantami walki i przewidzieć skutki podjętych decyzji. Na mapie będącej grą planszową prześledzą szlaki powstańców. Wreszcie wkroczą w świat dzieci, które w obliczu narodowego zrywu stanęły wobec wielu przeciwności. Jakich? I jak wyglądało życie w szlacheckim dworze podczas żałoby narodowej? Przekonamy się wchodząc do jego wnętrza i wykonując w czasie warsztatów element patriotycznej biżuterii z tamtego czasu. Wspólnie poznamy zmagania tych, którzy zdecydowali się na zbrojne wystąpienie. Nie zabraknie nawiązań do walki toczonej słowem – czyli w literaturze i innych formach sztuki (pomogą nam w tym eksponaty muzealne z naszej wystawy i pomoce dydaktyczne). Wspólnie dowiemy się także kim byli powstańcy z naszej myślenickiej ziemi i do czego zaprowadził ich narodowowyzwoleńczy zapał.

DLA GRUP STARSZYCH: Powstańcy styczniowi ziemi myślenickiej oferta adresowana do uczniów klas 6-8 klas szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.

Ilu mieszkańców ziemi myślenickiej brało udział w Powstaniu Styczniowym? W jakich oddziałach walczyli lokalni powstańcy? Pod czyimi rozkazami służyli? Jakie były losy wziętych do rosyjskiej niewoli myśleniczan? Wszystkiego tego uczniowie dowiedzą się, przychodząc do myślenickiego muzeum na lekcję poświęconą tematyce największego zrywu powstańczego Polaków w XIX wieku. Oprócz zajęć, zatytułowanych Powstańcy styczniowi ziemi myślenickiej, będzie również możliwość obejrzenia wystawy czasowej o tym samym tytule, na której znajdą się oryginalne militaria i inne pamiątki pochodzące z czasów styczniowej insurekcji. Lekcja oraz wystawa przygotowane przez myślenickie muzeum wpisują się w szereg uroczystości, mających związek ze 160. rocznicą wybuchu Powstania Styczniowego.   

MUZEALNE BALE CZYLI WSZYSTKO O KARNAWALE! — LEKCJA POŁĄCZONA Z WARSZTATAMI TWORZENIA MASEK KARNAWAŁOWYCH – (od 31 stycznia 2023 r.) – oferta adresowana do przedszkolaków, uczniów szkół podstawowych I-V. 

O wyjątkowych zwyczajach chyba najbardziej radosnego, barwnego i roztańczonego okresu w czasie roku — czyli o karnawale — opowiemy sobie w czasie muzealnej zabawy, która pozwoli odbyć podróż w odległe zakątki świata, odmienne kontynenty i do przeszłości. Wykonując kolejne zadania uczestnicy będą mogli zapoznać się ze zwyczajami obowiązującym w Wenecji, Rio de Janeiro, czy Danii podczas świętowania karnawału. Nie zabraknie podróży w nasze staropolskie obrzędy kultywowane podczas zapustów, mięsopustu. Wśród  balonów, serpentyn, barwnych strojów i tańca postaramy się wrócić do czasów, gdy na myślenickich ulicach możliwe było zobaczenie karnawałowego korowodu. Podczas warsztatów przygotujemy razem wyjątkową maskę, która dopełni idealnie każdą kreację. Zapowiada się doskonała zabawa, na której nie może Was zabraknąć!

WARTSZATY GENEALOGICZNE oferta adresowana do uczniów klas 6–8 szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych

Na zajęciach będzie możliwość dowiedzenia się co to jest genealogia i na czym polega wykonywanie kwerendy genealogicznej? Ich uczestnicy zapoznają się z niezwykle cennymi źródłami historycznymi, którymi są stare księgi metrykalne. Dzięki udziałowi w warsztatach muzealnych, uczniowie dowiedzą się jak na podstawie analizy różnych rodzajów ksiąg metrykalnych – np. ksiąg urodzonych, ksiąg zaślubionych, ksiąg zmarłych – szukać informacji o własnych przodkach oraz jak tworzyć drzewo genealogiczne swojej rodziny.

STRACHY W DWORZE, WIDMA W CHACIE — UPIORNY SPACER ZE STRZYGONIEM PO MROCZNYCH ZAKAMARKACH MUZEUM — (od 25 października do 11 listopada) — oferta adresowana do uczniów klas 5-8

Czy w Bęczarce dalej grasuje wiedźma? Co straszyło na myślenickim Zamczysku i co w naszej miejscowości robił tajemniczy Szakal? Uczestnicy spotkania będą mogli poczuć dreszczyk emocji w ciemnych przestrzeniach naszych muzealnych ekspozycji. Wyprawa będzie odbywać się zgodnie ze wskazówkami pozostawionymi przez Strzygonia — demoniczną istotę ze słowiańskich wierzeń. Kolejne tropy pozwolą uczestnikom zapoznać się z historiami poświęconymi duchom, zjawom i widmom pojawiającym się na myślenickiej ziemi. Zwieńczeniem strasznej wyprawy będzie prezentacja filmu, który przybliży sylwetkę Strzygonia i pozwoli lepiej zapoznać się z istotą obrzędów zwanych dziadami.

SKĄD SIĘ WZIĘŁY MYŚLENICE? — oferta adresowana do przedszkolaków , uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

DLA NAJMŁODSZYCH: Czy w Myślenicach znajdował się prawdziwy zamek? Czy król Kazimierz Wielki rzeczywiście polował w naszych lasach i dlaczego w herbie naszego miasta nie znajdziemy lipki? W czasie interdyscyplinarnej lekcji muzealnej z elementami pracy grupowej z wykorzystaniem przestrzennej makiety dzieci będą mogły poczuć się jak twórcy miasta Myślenice i wraz z edukatorem–animatorem stworzyć (zbudować) mapę naszej miejscowości. Spotkanie poświęcone będzie zaznajomieniu uczestników z historią miasta z uwzględnieniem jego zmiennych losów z czasów przed lokacją i po niej. Ta swoista podróż w czasie do minionych wieków pozwoli lepiej poznać różnorodne realia życia naszych przodków i poznać dzieje naszego najbliższego otoczenia.

DLA GRUP STARSZYCH: Kiedy i w jakich okolicznościach pojawili się pierwsi osadnicy na terenie Myślenic? Skąd wzięła się nazwa naszego miasta? Czy centrum Myślenic zawsze znajdowało się w okolicach dzisiejszego rynku?  Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poznasz biorąc udział w naszej lekcji muzealnej opartej na specjalnie przygotowanej prezentacji multimedialnej. Naszą podróż rozpoczniemy w dzikich ostępach puszczy karpackiej gdzie legendarny Myślimir zakładał Myślenice. Następnie przeniesiemy się do czasów króla Kazimierza Wielkiego i poznamy warunki w jakich żyli średniowieczni mieszczanie. Na koniec wybierzemy się na spacer ulicami średniowiecznych Myślenic, zwiedzimy myślenickie sukiennice i poznamy tajniki dawnych kupców oraz rzemieślników.  

NA TROPIE PAJĄKÓW, ŚWIATÓW I TURONIA — MUZEALNA GRA W POSZUKIWANIU BOŻONARODZENIOWYCH TRADYCJI I OBRZĘDÓW UKRYTYCH W PREZENTACH — (od 22 listopada do 23 grudnia) — oferta adresowana do przedszkolaków i uczniów klas 1–8

Dlaczego dawniej na ziemi myślenickiej w czasie świąt Bożego Narodzenia w każdym domu musiał znaleźć się pająk, a choinkę wieszano pod sufitem? W jakim celu pod stołem wigilijnym umieszczano łańcuchy i dlaczego najstarszy święty Mikołaj w naszym muzeum nie ma dłoni? Muzealna gra odbywająca w specjalnej świątecznej części ekspozycji pozwoli uczestnikom spotkania poczuć wyjątkową atmosferę świąt naszych przodków. Zajęcia z elementami teatru lalkowego umożliwią dzieciom przeniesienie się w czasie. Przedmioty ukryte w kolejno rozpakowywanych prezentach pozwolą przekonać się, co z dawnych obyczajów przetrwało do dziś. Przy dźwiękach tradycyjnych kolęd i pastorałek wykonamy bożonarodzeniowe ozdoby charakterystyczne dla regionu Myślenic, które każdy z uczestników będzie mógł zabrać ze sobą do domu.

ZWIDZANIE MYŚLENIC Z PRZEWODNIKIEM

Oferta skierowana jest do grup zorganizowanych: dla dzieci i dorosłych. Proponujemy dwie trasy:

  • szlakiem zabytków – TRASA I 

  • śladami żydowskiej diaspory – TRASA II

  • gra terenowa zwiedzanie miasta z kartą zadań – TRASA III

Każde zwiedzanie rozpoczynamy przed gmachem muzeum. Czas i długość trasy dostosowujemy do wieku i potrzeb zainteresowanych. Średni czas oprowadzania wynosi 2 godziny (istnieje możliwość wydłużenia lub skrócenia czasu zwiedzania po wcześniejszym uzgodnieniu).

I TRASA — obejmuje najważniejsze zabytki miasta: m.in. budynek „Sokoła”, „Dom Grecki”, Szkołę Podstawową nr 1, Kościół pw. NNMP, Rynek. Dodatkowo (dłuższa trasa) Dwór Dolnowiejski, gmach sądu, budynek dawnej bursy gimnazjalnej czy kościółek św. Jakuba. Podczas spaceru po mieście zwrócimy uwagę zarówno na okazałe budynki, jak również elementy małej architektury, ciekawe detale czy pamiątkowe tablice. Przemierzając ulice Myślenic, uczestnicy będą mieli możliwość poznania w przystępny sposób bogatej historii miasta wraz z licznymi ciekawostkami i postaciami zasłużonymi dla niego.

II TRASA — od drugiej połowy XIX wieku do pamiętnego dnia 22 sierpnia 1942 roku — historia miasta nierozerwalnie splotła się z dziejami żydowskiej diaspory. To tutaj żyli, pracowali, uczyli się, modlili, czy obchodzili swoje święta. Byli myśleniczanami, którzy ze względu na swoje pochodzenie zostali deportowani, a następnie zgładzeni przez hitlerowskich zbrodniarzy. Gdzie mieli swoje domy, sklepy, zakłady, gdzie znajdowała się synagoga, mykwa czy cheder? — tego dowiedzą się uczestnicy podczas spaceru po mieście śladem żydowskiej diaspory.

OFERTA STAŁA:

ZA GÓRAMI, ZA LASAMI… — LEGENDY I BAJKI ZIEMI MYŚLENICKIEJ — oferta adresowana do przedszkolaków i uczniów klas 1-3

Kim była rozbójniczka Katarzyna? Skąd wzięła się nazwa Myślenice i dlaczego lipka z Plebańskiej Góry nie zawędrowała do myślenickiego herbu? Na wszystkie te pytania odpowiedzą dzieci w czasie muzealnej gry, która pozwoli poznać niezwykły świat legend naszego regionu. Przewodnikiem po magicznym świecie opowieści będzie nasz mały muzealny animowany przewodnik Myślimirek, który odkryje przed uczestnikami tajniki zapomnianych podań i poprowadzi do celu gry. Przy okazji powie także, gdzie w otaczającym nas świecie ukrywają się inne (niż ustnie przekazywane) legendy.

LITERACKIE OBLICZA MYŚLENIC: OD MIKOŁAJA REJA DO EMILA BIELI — WARSZTATY LITERATUROZNAWCZE — oferta adresowana do klas 8 i uczniów szkół średnich

Część teoretyczna spotkania ma na celu zaznajomienie uczestników z wizerunkami Myślenic utrwalonymi w literaturze (poezji i prozie) i prześledzenie twórczości literatów wywodzących się z naszego regionu (lub z nim związanych). Przebiega ona z zastosowaniem technik aktywnego słuchania i ma na celu stałe angażowanie odbiorców do czynnego udziału w lekcji. Część praktyczna poświęcona jest pracy w grupach z wybranymi tekstami literackimi z zastosowaniem rozmaitych metod analizy tekstu i dyskursu literaturoznawczego. Warsztaty uwzględniają materiał literacki z różnych epok, nurtów i konwencji, reprezentatywny dla wielorakich form artystycznych.

GINĄCE ZAWODY, CZYLI O MISTRZACH DAWNEGO RZEMIOSŁA  – oferta adresowana dla przedszkolaków oraz klas 1-5 (każdorazowo dopasowane do wieku uczestników) a także pozostałych grup wiekowych.

DLA NAJMŁODSZYCH: Muzealny detektyw na tropie dawnych ginących zawodów: Po co kowalowi ,,babka”?, Czym zajmował się kuśnierz, druciarz lub puszkarz? Dlaczego łyżkarz zawsze pracował z ,,dziadkiem”? I co w naszym muzeum robił zdun? To tylko kilka pytań na, które uczestnicy tych zajęć znajdą odpowiedź… I to sami – bo każdy z nich wcieli się w rolę detektywa. Przemierzając muzealną ekspozycję będziemy szukać tropów, łączyć informacje i rozwiązywać zadania aby odkryć jakie zawody wykonywali nasi przodkowie 200, a nawet 700 lat temu. Dowiemy się jakich narzędzi używali, jak wyglądały ich warsztaty, czy mieli łatwe życie, ile zarabiali i czy można ich rzemiosła porównać ze współczesnymi zawodami.

 JAK SIĘ ŻYŁO NASZYM PRZODKOM CZYLI KRAKOWIACY KONTRA GÓRALE – Oferta adresowana dla przedszkolaków, uczniów szkoły podstawowej i innych zainteresowanych – (każdorazowo dopasowywana do wieku uczestników).

Dlaczego Krakowiaków spod Myślenic nazywano Lachami, a Kliszczaków gaciorzami? Czemu dawniej mięso jadali tylko chorzy? Po co kobiety zakładały 6 spódnic naraz, zaś mężczyźni buty na obcasie? Czemu w kuchni było czarno, a za garderobę służyła skrzynia? Bo takie właśnie było życie mieszkańców naszych ziem ponad 150 lat temu….Ach, jakże wiele ciekawostek odkryją uczestnicy tych zajęć etnograficznych. Czego nie usłyszą to sami zobaczą, na ponad 200 metrach kwadratowych ekspozycji z odtworzoną drewnianą chatą, pasieką, kuźnią i lasem. Sprawdzimy czy wełniane portki gryzą, pokruszymy ziarno na kaszę w stępie, posłuchamy ludowej muzyki, spakujemy wiano dla młodej pani, a na koniec pogadamy czy ktoś chciałby zamienić się życiem z naszymi przodkami.

ROK Z ŻYCIA ŚREDNIOWIECZNEGO MAJSTRA, CZYLI O TYM CZYM BYŁY I JAK FUNKCJONOWAŁY CECHY RZEMIEŚLICZE – Oferta adresowana dla uczniów klas 3-8 (każdorazowo dopasowane do wieku uczestników)

A gdybyśmy mogli przenieść się do średniowiecza i przez rok potowarzyszyć majstrowi kuśnierskiemu Stanisławowi z Myślenic? Proszę bardzo!  Na tych zajęciach to możliwe. Przy okazji dowiemy się między innymi: Czy dawne cechy rzemieślnicze były jak dzisiejsze korporacje? Czy 500 lat temu szewc przyjmował reklamację? Kiedy uczeń stawał się terminatorem? Po co rzemieślnik strzelał do kura i świecił codziennie świeczkę w kościele? Kim był partacz? I czemu cechowy sejf nazywano ,,matką”? Zajęcia prowadzone są na ekspozycji , z wykorzystaniem wielu eksponatów (w tym skrzyń cechowych z XVIII i XIX wieku). Na zajęcia przygotowana jest specjalna prezentacja multimedialna, kopie archiwalnych dokumentów oraz karty zadań do rozwiązywania dla uczestników. Lekcja świetnie dopełni szkolny program nauczania dotyczący średniowiecza. Przybliży uczestnikom nie tylko istotę funkcjonowania cechów, ale również aspekty życia w średniowiecznych Myślenicach.

HERBY – KTO I PO CO JE WYMYŚLIŁ? – Oferta adresowana dla uczniów klas 3-8 (każdorazowo dopasowane do wieku uczestników)

Po co stworzono herby? Co z tym wspólnego ma herold? Czy rycerz to to samo co szlachcic? Czy można było kupić sobie szlachectwo? I co właściwie oznaczają te dziwne znaki, przy których trzeba było krzyczeć? Na tych zajęciach na pewno nie będziecie się nudzić. Poznając historię polskich herbów obejrzymy mnóstwo muzealnych eksponatów, w tym jeden z największych tzw. herbarz z herbami czyli XIX-wieczny piec kaflowy z manufaktury w Nieborowie. Przeczytamy kilka legend herbowych, odkryjemy dlaczego jednym herbem posługiwało się nawet kilka tysięcy osób, poczytamy dokumenty, a na koniec spróbujemy skonstruować herb według zasad heraldyki.

SZLACHECKI DWÓR I JEGO ROLA W XIX-WIECZNEJ POLSCE — oferta adresowana dla uczniów klas 4–8 i szkół ponadpodstawowych

XIX-wieczny dwór był „skrzynią pełną narodowych skarbów”, stał na straży polskości, przechowywał naszą kulturę, tradycje, przekazywał historię. Lekcja odbywa się na wydzielonej części stałej ekspozycji, przed muzealnym dworem — z charakterystycznym kolumnowym portykiem, co pozwala „przenieść się” w czasy dawnego ziemiaństwa. Wzbogacona jest prezentacją multimedialną, ukazującą dwór w szerszym kontekście. Poznajemy jego architekturę, ale przede wszystkim właścicieli w dobie zaborów – ich życie codzienne, pracę, rozrywkę, wychowanie i udział w zrywach niepodległościowych. Na zakończenie spotkania uczniowie szkół podstawowych będą mieli możliwość podsumowania zdobytej wiedzy w formie zabawy. Otwieramy skrzynię pełną różnych przedmiotów. Gdzie powinien trafić dany eksponat – do wiejskiej chaty, czy szlacheckiego dworu?

DWÓR I JEGO OTOCZENIE — oferta adresowana dla przedszkoli i uczniów klas 1–3

Dwór był niegdyś charakterystycznym elementem polskiego krajobrazu, odgrywał ogromną rolę szczególnie w dobie zniewolenia ojczyzny. Na lekcji wspominamy krótko o historii dworu i jego właścicielach. Zasiadamy wspólnie przed muzealnym dworem — z charakterystycznym kolumnowym portykiem — domem szlachcica ziemianina. Zwiedzamy też jego wnętrze — piękny salon, pełen „narodowych skarbów”. Ale dwór to nie tylko dom mieszkalny, to cały kompleks gospodarczych zabudowań tworzących z nim, odrębny samowystarczalny świat. Ucząc się kreatywności wspólnie „budujemy” prowizoryczną makietę szlacheckiej zagrody. W formie zabawy najmłodsi poznają nazwy i funkcje budynków gospodarczych oraz innych obiektów wchodzących w skład ziemiańskiego folwarku.

SZTUKA DLA MALUCHA oferta adresowana do przedszkolaków i uczniów klas 1–3

Sztuka odgrywa ogromną rolę w życiu człowieka. Od najmłodszych lat dzieci obcują z dziełami sztuki i same tworzą przeróżne prace plastyczne. Ale czym właściwie jest sztuka, piękno, dzieło i kim jest artysta? Na te i inne pytania, odpowiemy sobie wspólnie dyskutując i oglądając przykładowe dzieła. Podczas tej lekcji dzieci wykonają wspólne dzieło, którym udekorują własną salę.

TAJEMNICE MYŚLENICKIEGO ZAMCZYSKA— oferta adresowana dla uczniów klas 4-8.

Jak mogła wyglądać wznosząca się na zboczach Uklejny wieża strażnicza? W jakim celu została wybudowana i kto ją zamieszkiwał? Jak doszło do zniszczenia budowli? Lekcja ma na celu zaznajomienie uczestników z historią myślenickiego zamku i prześledzenie rozmaitych źródeł, w których ślady tej budowli zostały utrwalone. Podczas wykładu poruszane są także wątki dotyczące funkcji kamiennych stołpów i aspektów związanych z oblężeniem budowli tego typu. Spotkanie wieńczy prezentacja legend i podań poświęconych tajemniczej wieży i wizyta w zrekonstruowanej przestrzeni Zamczyska.

LEGIONY POLSKIE I MYŚLENICZANIE NA DRODZE DO NIEPODLEGŁOŚCI – oferta adresowana dla uczniów klas 7-8 oraz uczniów szkół ponadpodstawowych.

Działalność Legionów Polskich jest jednym z najchwalebniejszych epizodów naszej historii. W jakich okolicznościach powstała ta formacja? Jak wyglądało życie codzienne legionistów? Dlaczego istnienie Legionów Polskich było tak ważna dla odzyskania przez Polskę niepodległości? Jaki wkład w rozwój tej formacji wnieśli mieszkańcy Myślenic? Podczas naszej lekcji muzealnej (opartej na prezentacji multimedialnej) przemierzymy wspólnie szlak bojowy Legionów Polskich, weźmiemy udział w krwawych bitwach I wojny światowej, przyjrzymy się uzbrojeniu i umundurowaniu legionistów, oraz dowiemy się dlaczego ułani Legionów Polskich ubierali się w mundury sprzed 100 lat. Zwieńczeniem zajęć będzie przybliżenie sylwetek bohaterskich myśleniczan walczących o wolną Polskę.

MYŚLENICE WOBEC I WOJNY ŚWIATOWEJ oferta adresowana dla uczniów klas 4–8 i szkół ponadpodstawowych. 

Jaka była bezpośrednia przyczyna wybuchu I wojny światowej? Dlaczego konflikt ten często nazywany jest przez Europejczyków „Wielką Wojną”? W jakich jednostkach cesarsko-królewskiej armii służyło najwięcej mieszkańców Myślenic i ziemi myślenickiej? Co to był „Cud nad Rabą”? Odpowiedzi na te wszystkie pytania uczniowie odnajdą, przychodząc na zajęcia do myślenickiego muzeum. Na lekcji będzie również możliwość zobaczenia licznych militariów z okresu I wojny światowej.   

UDZIAŁ MYŚLENICZAN W WOJNIE POLSKO – BOLSZEWICKIEJ – oferta adresowana dla uczniów klas 7-8 oraz uczniów szkół ponadpodstawowych.

Wojna polsko-bolszewicka była największym konfliktem, odrodzonej po 1918 roku Polski. Działania wojenne pomiędzy Armią Czerwoną a oddziałami Wojska Polskiego rozpoczęły się na początku 1919 roku i trwały do jesieni 1920 roku. Przełomowym momentem tej wojny była Bitwa Warszawska stoczona w sierpniu 1920 roku. Na zajęciach uczniowie będą mogli dowiedzieć się jakie były poszczególne etapy konfliktu toczonego pomiędzy Rzeczpospolitą a Rosją bolszewicką. Na lekcji zostaną również zaprezentowane sylwetki kilkudziesięciu uczestników tej wojny pochodzących z ziemi myślenickiej.

II WOJNA ŚWIATOWA NA ZIEMI MYŚLENICKIEJ  – oferta adresowana dla uczniów klas 4–8 i szkół ponadpodstawowych.

Gdzie wybuchły pierwsze walki, które zapoczątkowały wybuch II wojny światowej? Jakie jednostki Wojska Polskiego broniły ziemi myślenickiej przed Niemcami w pierwszych dniach kampanii wrześniowej? Kiedy wojska niemieckie wkroczyły do Myślenic? Ile trwała hitlerowska okupacja w mieście nad Rabą? O tematyce związanej z II wojną światową widzianą z perspektywy mieszkańców Myślenic, uczniowie dowiedzą się przychodząc na tę lekcję do muzeum.  

 

Skip to content